Runda bord vs. långbord

Det där med att sitta vid ett långbord utan att ha någon framför sig är inget jag ser fram emot. Det blir lite "titta på mig, här sitter jag och äter". Jag tror att det inte passar mig, även om det passar andra jättebra.
 
Vi är lite inne på att ha runda bord istället för den klassiska "gaffelbords- dukningen". Dels för att vi inte kommer att ha ett klassiskt honnörsbord hur som helst då min pappa med största sannorlikhet inte kommer att närvara vid bröllopet. Men honnörsbor blir det ju hur som helst där vi sitter. Det går lixom inte att komma ifrån.
 
Jag tycker att det är charmigt med bordsplacering och en rolig uppgift att göra! Vem passar med vem, vilka har något att prata om? Så bordsplacering kommer det att bli, men formen på borden är ännu ett öppet kapitel. OM det blir runda bord så blir det 8 personer (som max) vid varje bord. Då ha man som gäst sju personer att prata med, och inte 5 personer som vid en långbordssittning. Jag inbillar mig att kontakten blir bättre vid ett runt bord och efter ett antal serveringar jag deltagit i VET jag med säkerhet att serveringen blir SÅ mycket snyggare. Om man nu vill haka upp sig på småsaker :)
 
Sedan blir det nog mer utrymme runt de runda borden och det kanske är lättare för gästerna att blanda upp sig när middagen är över? Jag har aldrig varit på ett bröllop med runda bord när jag tänker efter, men någongång ska väl vara den första? Även om det är mitt eget.
 
 
 
Sedan finns det ju en variant där brudparet sitter ensamma vid sitt bord och har en ljugarbänk framför sig där gästerna är välkomna att slå sig ner. Men det vet jag inte hur jag skulle känna för det..
 
 
Dukningen går ju att variera i det oändliga på ett runt bord eftersom det finns mer plats i mitten än på ett långt bord..
 
http://www.myweddingflowerideas.co.uk/wedding_table_idea/calla-lily-round-centerpiece-wedding-pf12e.jpg
 
 
Men sedan beror det på förståss hur långborden ser ut. Bordet här ovan är ovanligt brett för ett långbord.
 
 
Problemet är bara att lokalen vi hyrt endast kommer med långbord. Eller bord man kan göra till långbord rättare sagt. Men det där jobbar vi på för att lösa. För jag önskar verkligen runda bord!
 
Man kan ju ta två långbord och sätta ihop till en fyrkant. Men det är inte riktigt samma sak och att sitta så är jobbigt! Det blir ju lixom bordsben överallt.
 

Kommentarer
Postat av: Såsen

Tänkte bara kommentera att bröllopet vi var på i somras hade kvadratiska bord och det var bra. Som du säger så får man fler att prata med och fler kan delta. Jag märkte aldrig av nåt bordsben heller även om jag förstår hur du menar..

Svar: Å, bra att lägga på minnet! Jag kanske haft otur som blivit placerad vid bordsben.. men tror faktiskt bara att det varit en gång. Men det är nog inget man märker av bara man har tillräckligt trevligt!
frokenholmsten.blogg.se

2012-09-30 @ 20:10:14
Postat av: Anonym

Det med ljugar bänken framför tyckte jag såg märkligt ut.. Nästan som framme vid altaret där man ska ställa sig på knä..? Och måste honnörsbordet vara som alla andra? Hur gör man om man bara har en förälder i livet? Kan man inte "bara" ha en vid sin sida?

Svar: Jag tycker att man gör precis som man vill när man gifter sig. Vi kommer att ha ett runt bord som honnörsbord, och frångå det klassiska honnörsbordet.Hur gör man när man av olika anledningar bara har en förälder vid bröllopet? Enligt massa etikettregler så är det vanligaste är då att placera någon annan äldre nära anhörig och för brud eller brudgum viktig person i förälderns ställe, t ex farbror, faster, moster osv. Men etikettregler är lite skumma och dammiga anser jag och vi kommer att bryta mot massor av dem ;-)
frokenholmsten.blogg.se

2012-10-01 @ 17:00:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0