Färger på klädseln

Jag har från flera håll fått frågor om färg på klädsel till bröllopet. Så länge inte någon annan än jag har brudklänning så tycker inte jag att det spelar någon roll. Men jag var tvungen att googla och såhär svarar Magdalena Ribbing:
 
Johan: Stämmer det att om man bär en röd klänning på bröllop så har man haft ihop det med brudgummen? Jag var på ett bröllop förra helgen där tre gäster hade röda klänningar.
Magdalena Ribbing: Den som tror att en kvinna frivilligt väljer en viss färg för att demonstrera sitt sexliv ska avstå från att ha röd klänning som bröllopsgäst. Alla kvinnor som har ett uns sunt förnuft och kan tänka själva har röd klänning om de vill - och de som kommenterar detta färgval är sorgligt okunniga och faktiskt, tycker jag, lite lite korkade. En liten notering i sammanhanget: den holländske kronprinsens brud hade tolv tärnor i röda klänningar.
 
anna: kan man vara klädd i svart klänning på ett bröllop?
Magdalena Ribbing: Ja, om det svarta färgsätts med annan färg, typ en jacka i tydlig kulör, en stor schal, ett brett skärp med långa skärpändar eller annat som bildar kanske en tredjedel av klädseln.
 
Sandra: Hej! Jag har aldrig varit på ett bröllop och ska på mitt första nu i sommar. Jag undrar vad som är lämpligt att ha på sig? vilka färger mm?
Magdalena Ribbing: Vad du ska ha på dig beror på vilken klädsel som angivits. Där kan du kolla på DN.se/etikett Snabbguider, Klädsel för detaljer. Beträffande färger kan du ha alla färger utom helt vitt som är brudens ensamrätt denna dag, och helt svart som är den traditionella sorgmarkeringen. Men vitt eller svart i tydlig kombination, till kanske en tredjedel av klädseln, går bra, det blir ju då varken brudklädsel eller sorgklädsel.
 

Kommentarer
Postat av: Marie J

👍👍👍

2013-05-07 @ 16:23:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0